סוכרת והרגלים בריאים

סוכרת היא ה-מגפה של המאה ה-21. זוהי מחלה מטבולית כרונית אשר הביטוי המובהק שלה הוא הימצאות ריכוז גבוה מדי של גלוקוז (סוכר) בדם. הסוכרת עלולה להיגרם עקב לא מעט סיבות, המביאות כשלעצמן לחוסר מסוים בהורמון האינסולין – גורמים תורשתיים, משקל גוף עודף, מחלות שונות, תזונה לא נכונה או אפילו מיקום גיאוגרפי. הסוכרת כשלעצמה נחלקת למספר סוגים וכוללת תסמינים שאינם נעימים, דוגמת תכיפות במתן שתן, תחושות חולשה ועייפות, ירידה במשקל או אפילו סיבוכים בריאותיים מסכני חיים.

האתגר העיקרי: אבחון מוקדם של הסוכרת

סוכרת אינה מחלה שנפתרת מעצמה. אדרבא, בהיעדר טיפול הולם היא רק הולכת והופכת לחאבחון ומניעת סכרתמורה יותר. זו בדיוק הסיבה בגינה אבחון מוקדם של הבעיה הוא בגדר חובה של ממש. הדרך היעילה ביותר לאבחן את הבעיה היא באמצעות בדיקת דם בסיסית, בה בוחנים בין היתר את רמת הגלוקוז בדם. כאשר מתגלה כי רמת הגלוקוז עולה על 126 מ"ג/ד"ל ביותר מבדיקה אחת, לאחר צום, הדבר מצביע ככל הנראה על סוכרת. בדיקה אחרת נערכת שעתיים לאחר שמכניסים לגוף 75 גרם גלוקוז, כאשר כאן רמה חריגה של גלוקוז עולה על 200 מ"ג/ד"ל. רמה שכזו המתגלה בבדיקה אקראית צריכה להעלות אף היא סימני שאלה.

חשוב לזכור כי בנוסף לאלה, יש מצבים טרום סוכרתיים, כלומר, מצבים בהם רמת הגלוקוז נמצאת בין הערך התקין שלה לבין ערכי הסוכרת שהוזכרו מעלה. איתור מצב של טרום סוכרת מצריך פתרון מהיר לבעיה, במטרה למנוע התפתחות שלה לכדי סוכרת של ממש.

הרגלים בריאים למניעת סוכרת

לסוכרת עשוי להיות היבט תורשתי, כפי שראינו קודם לכן, ולכן המניעה אינה תמיד בגדר אפשרות ממשית. יחד עם זאת, אין צל של ספק שבמספר רב של מצבים, ניתן להקטין את הסבירות לסוכרת באמצעות אורח חיים נכון. זה מתחיל עם התזונה שהאדם צורך, כאשר המטרה כאן היא לצרוך בעיקר מאכלים בהם כמויות סוכר נמוכות. בין המאכלים המומלצים יותר ניתן למנות מזונות העשירים בפחמימות מורכבות אשר המדד הגליקמי שלהן נמוך: דגים, פירות וירקות, מאכלים העשירים בסיבים תזונתיים (קטניות או דגנים, למשל) ועוד.

מן העבר השני של המשוואה, רצוי לצמצם את הצריכה של שוקולדים ומאכלים אחרים בהם יש כמויות סוכר גבוהות, מאכלים מלוחים, מאכלים עתירי שומן או מאכלים הכוללים שומן טראנס. הארוחות לאורך היום צריכות להיות מתוכננות, כאשר מומלץ לאכול ארוחות קטנות אחת למספר שעות. כמובן שההקפדה על צריכה ראויה של מים לשתייה, וזאת במקום משקאות ממותקים או מיצים, יכולה לשפר את המצב.

פעילות ספורטיבית מומלצת עבור הגוף שלנו עקב לא מעט סיבות, כאשר בכוחה החיובי להקטין את הסבירות שנחלה בסוכרת. את הפעילות הגופנית מומלץ לבצע בתדירות של שלוש פעמים בשבוע לפחות, וזאת עקב ההשפעה החיובית שלה על הגוף: היא מאטה את קצב ייצורו של הגלוקוז, משפרת את האופן בו תאי הגוף מגיבים לאינסולין, מאזנת את רמות הכולסטרול בגוף, מפחיתה את הורמוני הסטרס ועוד.

מידע נוסף על סוכרת ניתן למצוא בויקיפדיה